Prognozy HP Inc: najważniejsze trendy w druku przemysłowym na 2023 rok

W ostatnich miesiącach branża druku obserwowała nieustanny wzrost. Wiele rynków z powodzeniem powróciło do poziomów sprzed Covid-19, a niektóre obszary – takie jak druk komercyjny – nawet je przekroczyły. Jakich przełomowych wydarzeń zatem może się spodziewać sektor druku w nowym roku?

Firma HP Inc. prognozuje, że w 2023 roku zaczniemy obserwować zmiany w mentalności marek, które są odpowiedzią na nowe potrzeby konsumentów i wielu różnych branż. Dla firm oznacza to konieczność szybkiej reakcji, automatyzacji wielu procesów i produktów dostępnych tu i teraz, a na znaczeniu jeszcze bardziej mogą zyskać unikalne technologie druku. Eksperci druku HP przewidują, że…

Wytrzymałość i zwinność łańcucha dostaw spopularyzują technologię druku cyfrowego

Konsumenci będą coraz częściej kuszeni personalizacją, nowymi projektami i kampaniami oraz ofertami dostawy tego samego dnia. To otworzy nowe możliwości przed branżą poligraficzną, która będzie musiała zareagować na tę zmianę popytu jeszcze większą wydajnością.

Równocześnie, sektor będzie musiał walczyć z wyzwaniami związanymi z niedostatkiem pracowników i materiałów oraz zwiększonymi kosztami energii i dostaw. Spowoduje to ponowny wzrost długofalowej tendencji do tworzenia łańcuchów dostaw z mniejszą ilością zapasów i szybszym czasem reakcji – a w efekcie zwiększenie inwestycji w technologię druku cyfrowego. Dzięki rozwiązaniom oferowanym przez HP Indigo i PageWide zarówno producenci etykiet i opakowań, jak i komercyjni dostawcy usług druku będą mogli zwiększyć swoje możliwości zarobkowe.

Dywersyfikacja dostarczy na rynku nowe rozwiązania

Wchodząc w rok naznaczony recesją, rosnącymi kosztami życia i cenami energii, dostawcy usług druku i producenci tektury falistej muszą zdać sobie sprawę, że prowadzenie biznesu w oparciu o wykorzystywanie druku tylko do konkretnych zastosowań na dłuższą metę nie będzie zyskowne.

Z tego względu będą musieli nieustannie rozwijać i różnicować swoją ofertę, aby dotrzeć do klientów poszukujących innowacji i nowych zastosowań technologii druku.

Spadek znaczenia marketingu „spray and pray” czy wiadomości SPAM przekładają się na potrzebę posiadania wszechstronniejszej maszyny do druku cyfrowego, takiej jak HP PageWide, której możliwości są dużo szersze niż tylko wykonywanie określonych zadań. Oferuje ona także uniwersalność w czasie przestojów, gdy tempo produkcji jest wolniejsze.

W najbliższej przyszłości będzie można zaobserwować, że coraz więcej firm poligraficznych oraz tych oferujących druk komercyjny – zostanie zachęconych przez rozwój technologii cyfrowej do oferowania nowych rozwiązań i wchodzenia na nowe rynki. Przykładem będą producenci etykiet i opakowań, którzy poszerzą swoją działalność na torebki i rękawy termokurczliwe, wykorzystując możliwości maszyny cyfrowej wąsko wstęgowej do różnych zastosowań.

Jednocześnie, 90% wolumenu druku komercyjnego nadal odbywa się w technologii analogowej, lecz i to ulegnie zmianie, gdyż coraz więcej firm będzie przyjmować podejście hybrydowe i inwestować w technologię cyfrową w celu uzupełnienia swojego zaplecza produkcyjnego, co umożliwi im oferowanie nowych rozwiązań. Przykładowo, najszybciej rozwijające się produkty w druku komercyjnym, takie jak książki, zdjęcia i materiały marketingu bezpośredniego wysyłanego pocztą, to specjalność HP Indigo, a dzięki Serii 3 dostawca usług druku może oferować nie tylko książki i broszury, ale także etykiety lub opakowania elastyczne. Klienci inwestujący w maszynę cyfrową HP Indigo 25K z opcją HP Indigo Digital Pouch Factory mogą w zasadzie zbudować nowy biznes obok istniejącej już działalności.

Priorytetem pozostanie dążenie do zrównoważonego rozwoju

W nowym roku zrównoważony rozwój będzie nadal najważniejszy dla marek i firm poligraficznych. To już nie tylko trend, ale wymóg.

Konsumenci zaczynają postrzegać lojalność wobec marek przez pryzmat aktywizmu społecznego. Aż 80% uważa, że marki powinny przyczyniać się do poprawy życia ludzi, a 75% millenialsów i pokolenia Z będzie angażować się w interakcje tylko z markami, które chronią naszą planetę. Z tego względu, w momencie, gdy kolejne organizacje przyspieszają realizację inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, firmy poligraficzne z branży etykiet i opakowań, tektury falistej i komercyjnej muszą patrzeć na swoje procesy biznesowe i przepływu pracy w sposób holistyczny, aby zapewnić dostarczanie kompleksowych rozwiązań mających mniejszy wpływ na środowisko naturalne. Obejmuje to w zasadzie wszystko, począwszy od źródła pozyskiwania materiałów, które oferują, aż po technologię druku (w tym tusze i płyty) oraz sposób postępowania z odpadami.

HP Indigo i HP PageWide zapewniają kompleksowe wsparcie dla marek, których celem jest stać się liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zarówno maszyny do druku cyfrowego HP Indigo i HP PageWide, jak i atramenty zostały opracowane tak, aby umożliwić dostawcom usług druku i producentom przestrzeganie przepisów spełniających normy branżowe i proekologiczne. Są kompatybilne z wieloma materiałami, które można odzyskać i wykorzystują atramenty HP na bazie wody, które nie zawierają niebezpiecznych substancji zanieczyszczających powietrze oraz zostały zaprojektowane tak, aby spełniać światowe wymogi regulacyjne, takie jak UL ECOLOGO, USDA FA, Swiss Ordinance i wytyczne Nestle.

Przemysł 4.0 i automatyzacja będą dominować na wszystkich etapach produkcji

Nowe technologie i rozwiązania, takie jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR), powoli docierają do branży poligraficznej, zmieniając sposób prowadzenia codziennej działalności w drukarniach etykiet, opakowań, tektury falistej i komercyjnych.

W 2023 r. branża poligraficzna będzie nadal wdrażać automatyzację na wszystkich etapach procesów, począwszy od inwestycji w inteligentne urządzenia, takie jak maszyny do druku cyfrowego HP Indigo i PageWide, integrację oprogramowania z istniejącymi środowiskami produkcyjnymi, zwiększenie wydajności cyfrowej (dzięki zaawansowanym narzędziom digitalowym) oraz wykorzystanie rozwoju e-handlu do automatyzacji produkcji end-to-end.

Automatyzacja stanie się również częścią obsługi klienta i usług, których przyszłość najlepiej określa strategia Shift Left. Klienci będą w coraz większym stopniu potrzebowali narzędzi i sprzętu, które pomogą im zarządzać procesami kompleksowo. Jednocześnie, zmniejszy się zależność od dostawców sprzętu w zakresie konserwacji i rozwiązywania problemów. W przypadku wystąpienia trudnych sytuacji, inżynierowie pracujący zdalnie muszą być wystarczająco kompetentni, aby rozwiązywać problemy w locie, korzystając z zaawansowanych narzędzi współpracy, oferowanych przez technologie takie jak Mixed Reality. Doprowadzi to do wzrostu popularności technologii AR w zastosowaniach przemysłowych. Obejmuje to zwiększenie popytu na rozwiązania takie jak HP xRServices, które w nowych generacjach drukarek oferują wsparcie na żądanie, natychmiastowe rozwiązywanie problemów i współpracę w czasie rzeczywistym.

Źródło: HP Inc.

Więcej o druku i branży

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Leave a Comment